ارتباطات اربعین در مسیر پایداری / انتشار گسترده عکس و خبر از مراسم امسال

۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۲۰۴
با افزایش دو برابری ظرفیت های زیرساختی، کیفیت ارتباطات اربعین امسال از وضعیت مناسبی برخوردار بود. حجم گسترده عکس ها و فیلم های ارسالی نشان از آن دارد که ارتباطات، هم به لحاظ کمی و کیفی شرایط مناسبی داشته است. انتشار اخبار و عکس های این مراسم همچون همیشه بازتاب جهانی داشت.
ارتباطات اربعین در مسیر پایداری / انتشار گسترده عکس و خبر از مراسم امسال

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هر ساله در ایام اربعین حسینی؛ به خصوص با وجود استفاده از شبکه های اجتماعی، یکی از موضوعاتی که برای زوار اربعین بسیار مهم است وجود ارتباطات پایدار و اینترنت با سرعت، حجم و قیمت مناسب است.
بر اساس همین نیاز و به همین منظور، وزارت ارتباطات از سال های گذشته برای تامین یک ارتباط پایدار و مطمئن در ایام اربعین، با مسوولان ارتباطات عراق و همچنین اپراتورهای تلفن همراه این کشور دیدار و مذاکراتی را برگزار کرده و کارگروهی نیز به همین منظور به صورت دائمی در وزارت ارتباطات فعالیت می کند.
امسال نیز وزارت ارتباطات در مذاکراتی که با مسوولان ارتباطات در عراق انجام داد مقرر شد که ارتباطات و اینترنت در کشور عراق به وسیله اپراتورهای عراقی به زوار اربعین ارائه شود و اپراتورهای ایرانی نیز این سرویس ها را در مسیرهای منتهی به مرز خروجی ایران و همچنین در مناطق مرزی و تجمع زوار ایرانی ارائه کنند.

افزایش دو برابری زیر ساخت ها

در همین زمینه، حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش ظرفیت دوبرابری زیرساخت های ارتباطی برای اربعین امسال خبر داد و گفت: افزایش سایت های ثابت و سیار تلفن همراه در مناطق مرزی، تقویت و افزایش خط فیبرنوری، ارتقای سایت های نسل دوم به نسل سوم و چهارم و ارائه وای فاوی رایگان در مناطق مرزی ایران، از اقدامات انجام شده برای ارائه سرویس های مناسب ارتباطی به زوار اربعین است.
وی از توافق با طرف عراقی برای کاهش حدود 50 درصدی تعرفه های رومینگ تلفن همراه از عراق به ایران خبر داد.

جابجایی ظرفیت اپراتورها برای بهبود کیفیت ارتباطات

همچنین اسماعیل رادکانی مشاور وزیر ارتباطات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت‌های مذهبی، ملی و منطقه‌ای نیز از پایش 24 ساعته شبکه ارتباطی در ایام اربعین خبر داده و گفت: در زمان‌هایی که به‌صورت مقطعی ازدحام جمعیت در نقطه‌ای ایجاد می‌شود نیز اپراتورها با بهینه کردن و جابجایی ظرفیت‌های خود مشکلات ارتباطی در این مناطق را مرتفع می‌کنند.
وی وضعیت کیفیت ارتباطات این ایام را پایدار توصیف کرد و افزود: در 12 نقطه مسیر نجف به کربلا اینترنت وای فای ارائه شده و تیم های پشتیبانی اپراتورهای ایرانی نیز با اعلام مکان های حضور خود، در مسیر نجف به کربلا حضور دارند و به محض دریافت گزارش قطعی و یا اختلال وارد عمل می شوند.

جدول هزینه ها

لیست تعرفه ها
وزارت ارتباطات نیز برای اطلاع زوار اربعین از تعرفه رومینگ سیم کارت های ایرانی در کشور عراق جدول کاملی را در این زمینه منتشر کرد که بر اساس این تعرفه های اعلام شده در این جدول گران ترین تعرفه مکالمه از عراق به ایران دقیقه ای 3500 تومان و هر دقیقه مکالمه از ایران به سیم کارت های ایرانی در عراق نیز 2500 تومان محاسبه می شود.
همچنین، گران ترین تعرفه ارسال پیامک به شماره عراقی و ایرانی نیز 1000 تومان و هر مگابایت اینترنت با تعرفه آزاد هم 1000 تومان محاسبه می شود.
آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر مبنای بالا بودن تعرفه های رومینگ و امکان ارائه سرویس های ارتباطی توسط اپراتورهای عراقی به زوار اربعین توصیه کرد که از سیم کارت های عراقی در این کشور استفاده کنند تا هزینه های کمتری برای ارتباطات پرداخت کنند.
مشاور وزیر ارتباطات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت‌های مذهبی، ملی و منطقه‌ای، نیز درباره ترافیک دیتای مبادله شده در ایام اربعین، به رشد 1.5 نیم برابری ترافیک دیتای مبادله شده در ایام اربعین امسال به نسبت سال گذشته اشاره کرد.
وی از مبادله 5 میلیون دقیقه مکالمه وارده و صادره در پیک ترافیک اربعین در یک شبانه روز خبر داد.
آذری جهرمی وزیر ارتباطات که امسال نیز خود در مسیر پیاده روی اربعین حسینی حضور یافته بود از نزدیک وضعیت ارتباطات در این مسیر را ارزیابی و بررسی کرد. ظاهرا عمده مشکل پیش آمده برای زوار اربعین برای کسانی بوده که علیرغم توصیه های انجام شده از بسته های اینترنتی است استفاده نکرده و هزینه آنان آزاد محاسبه شده است.

پیام وزیر و درخواست از اپراتورها
وزیر ارتباطات با آگاه شدن از مشکل زواری که هزینه اینترنت آنان خارج از بسته محاسبه شده است در پیامی توییتری نوشت:
«خدمت به زوار اربعین شرف ماست. دیشب با 30 زائر درباره کیفیت خدمات ارتباطی صحبت کردم، گلایه اصلی اینترنتی است که خارج از بسته و با نرخ آزاد محاسبه شده است. از اپراتورها می خواهم با کسب رضایت سهامداران عمده خود، همه مصارف را در قالب بسته محاسبه و پول های اخذ شده را به زوار برگردانند.»
همچنین، سید جمال هادیان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به گزارش خبرنگار صدا و سیما که از محاسبه 30 دقیقه مکالمه به مبلغ 700 هزار تومان خبر داده بود، توییتی منتشر کرد و در این رابطه توضیح داد.
« خبرنگار سیما گفته که برای 30 دقیقه مکالمه از عراق 700 هزار تومان شارژ شده، کانال های سایبری هم پوشش دادند، خبر 22 دیشب (جمعه 26 مهرماه) هم مصاحبه معاون وزیر در «رد ادعا» و تقاضای ارسال  اسناد را وارونه تیتر کرد. دوستان! بررسی دقیق زمان تماس نشان داد این خبر خلاف واقعیت است. چرا واحد مرکز خبر...؟»
با تمام این مسائل، مراسم اربعین امسال نیز به پایان رسید و زوار اربعین در حال بازگشت به کشور هستند.
وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه و شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات با افزایش ظرفیت های زیرساختی خود و رایزنی های بسیار با مسوولان عراقی تلاش کردند که کیفیت ارتباطی مناسب و پایدار به زوار ارائه کنند.
نتیجه این تلاش ها را می توان با ارزیابی عملکرد اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت در مسیر تردد زائران داخل ایران  و تجمع آنان در مرزهای خروجی کشور به دست آورد.
اما باید این نکته را در نظر داشت که مسوولیت ارتباطات در آن سوی مرز و در کشور عراق با تاکید مسوولان این کشور بر عهده آنان است و مسوولان ایرانی به خصوص وزارت ارتباطات با تعاملات بسیار تلاش کردند که بتوانند کیفیت این ارتباطات را نیز در کشور عراق افزایش دهند.
وزارت ارتباطات تلاش می کند با توجه به تجربه چندین ساله در حوزه ارتباطات ایام اربعین و مشکلات و موانع این حوزه، هر ساله بتواند کیفیت ارتباطات در این ایام را برای زوار اربعین و خانواده های آنان در ایران افزایش دهد و در سال آینده نیز با درس آموزی از تجربه امسال مسیر افزایش کیفیت ارتباطات و پایداری آن را ادامه می دهد.


نظر شما :